Julmarknad

Historik

Nu är det många år sedan vi startade våra hemslöjdsdagar på Hågelby. Vi började 1979 på Hågelby i det stora huset, som hade stått tomt i några år, kommunen visste då inte riktigt vad de skulle göra med huset.

Joakim Colling, som då var kommunalråd, hade en lägenhet i trädgårdsmästar- bostaden. Den fick vi låna och där hade vi våra hemslöjdsmöten. Där föddes idén med en marknad. Vi bestämde att det skulle vara sista helgen i november. Vi började med endast en dag. På lördagen gjorde vi i ordning och slog upp portarna till försäljningen på söndagen.

Vilket bestyr det var att samla ihop saker att sälja. Allt vi hade tillverkat, som fanns i skåp och lådor, åkte med.

Kaffe med hembakat sålde vi också. Efter ett par år började vi ha öppet för försäljning både lördag och söndag.

Hågelby är ett stort hus och vi hade försäljning i hela nedervåningen samt kafé. På andra våningen hade vi utställning med olika tema för varje år. Våra besökare fick också prova på olika hantverk. På tredje våningen turades vi om att sova för huset var inte larmat och vi vågade inte lämna det fullt med slöjd.

1985 hade kommunen kommit fram till vad de skulle göra med Hågelby och började rusta huset. Hela undervåningen skulle bli restaurang.

Nu fick vi leta nya lokaler till våra hemslöjdsdagar. Vi fick hyra Kyrkskolan vid Salems kyrka under några år.

Nu är vi tillbaka i Hågelby men nu i klockhuset. Vår marknad blir mer och mer populär. Det som är roligt är att det är väldigt många yngre som kommer till oss. De kanske har varit hos oss när de var barn och nu kommer de med sina egna barn.

Nya medlemmar har det också blivit under åren, men några av oss som var med från början finns fortfarande med på hemslöjdsdagarna.

Inger Ryttersten
Fd Ordförande