Salemsvanten

Materialsats för 100 kronor. Skriv till info@botkyrka-salem-hemslojd.se, eller kontakta Salems hembygdsförening.

Sedan år 2022 finns en Salemsvante. Den är framtagen som ett samarbetsprojekt mellan Botkyrka-Salem hemslöjdsförening och Salems hembygdsförening. Den tar upp färger och mönster ur Salemsdräktens väska, som är röd med broderade blåsippor på.

Dräkten kan man se i Villa Skönvik. Vanten är tänkt att kunna bäras till dräkten, eller helt enkelt vara en färgglad vante. Man kanske inte orkar göra en hel dräkt, men en vante går att sticka.

Beskrivning till vantarna säljs till ett självkostnadspris på 5 kronor hos vardera föreningen. Du kan också köpa en materialsats förr 100 kronor.
Vi tycker att det vore väldigt roligt om många stickade de här vantarna, så känner vi igen varandra som Salemsbor var vi än befinner oss!